Telefonda Konuşma Adabı

 Hayvanlar koklaşarak, insanlar konuşarak anlaşırlar. İnsanların iletişim şekli çeşitli şekillerde olur. Yüzyüze konuşarak, işaretlerle, kitle iletişim araçlarını kullanarak anlaşırlar. Teknolojinin gelişmesi ve refah seviyesinin artması ile birlikte iletişim için kullandığımız araçlar da çeşitlendi.  Kablolu, ahizesine parmak sokularak numara çevrilen o eski telefonlar bir nostalji olarak hafızalarımızda yerini aldı. Artık çocuklar dahil her kesin elindeki akıllı cep telefonları, Ipadler, müzik çalarlarla her yerde iletişim kurulabiliyor. Normal şartlarda iletişim için kullanılması gereken telefonların, amacı dışında kullanılması, bazen bilerek, bazen de bilmeden başkalarını rahatsız etmede kullanılması giderek daha da yaygınlaşan bu aracı kullanma adabına dikkatimizi çekmektedir.

Cep telefonuyla(GSM) konuşmak, bizlere zaman kazandırır, mesafeleri ortadan kaldırır, görüntülü olanları(3G) ile hasret giderebiliriz. Ancak bu teknoloji harikasını acaba ne kadar düzgün kullanabiliyoruz? Teknoloji kullanmak kültürle birleştiğinde güzel olur. Kültür, kimliğimizi, değer yargılarımızı ifade eder. Güzelliklerimizi modern teknoloji ile daha geniş kitlelere ulaştırabiliriz. Aşağıda telefonda konuşma adabı ile ilgili birkaç hususa  yer verilmiştir. Dikkat edildiğinde en başta bu araçlar, biz kullananlara değer katacaktır.

1. Telefona mümkün olduğunca çabuk cevap vermek gerekir.

2.  Konuşmaya bir selamlaşma sözcüğü ile başlanmalıdır.

3. Ahizeyi ele alınca, alo yerine efendim veya çalışma hayatında ise buyrun efendim

    denilmesi daha uygundur.

4. Daha sonra telefonu açan kişi kendini tanıtmalıdır.

5. Ahize sol elle tutulmalı ve ağız kısmından 1,5 -2 cm uzakta tutulmalıdır.

6. Telefon görüşmelerinde cevaplar ne mesajı iletmeyecek kadar kısa ne de konunun

    dağılmasına yol açacak kadar uzun olmalıdır.

7. Telefon başka departmanlarda ise o departmanın numarasını vermek yerine, mümkünse

    aktarma yolunu seçmek, nezaket kurallarına daha uygundur.

8. Telefonu bekletmek durumunda olursanız zaman zaman karşıdakine dönerek onunla

     ilgilendiğinizi hissettirmelisiniz.

9. Telefonu bekletme durumuna alacaksanız zamanının olup olmayacağı karşı tarafa sorulmalı

    yoksa kendilerinin daha sonra arayabileceği belirtilmelidir. Bunun için karşı tarafın  

    numarasının alınması unutulmamalıdır.

10.  Aranan şahsın orada olmaması durumunda, karşı tarafın adını bu durumu ona iletmeden

     öğrenmek, bir perdelemenin olduğu anlamına gelir ki, bundan kaçınmak gerekir. Bunun

      yerine “sayın müdürümüz şu anda burada yok; geldiklerinde kim aradı diyeyim” veya

    “ben yardımcı olabilir miyim?” denmelidir.

11.  Konuşmaların bitirilmesinde karşı taraf beklenmelidir. Bu nezaket kuralıdır

12. Telefon ahizesine doğru öksürmemeliyiz.

13. Çok yüksek ya da duyulmayacak derecede kısık sesle konuşmamalıyız.

14. Özel sayılabilecek hususları başkalarının duyabileceği şekilde konuşmaktan kaçınmalıyız.

15.Telefonla da olsa birileri ile konuştuğumuzu unutmamalıyız.